tirsdag den 30. april 2013

vilde urter & eksotiske grøntsager


I min barndom har vi altid brugt en del vild-urter om foråret, når bladende er sarte og milde. Jeg har tilføjet en række nye arter siden, og vil i de følgende uger beskrive mine favoritter nærmere.
Mange vilde urter er blevet tæmmet i min have, da jeg ikke bryder mig om at samle dem, hvor der går hunde...


*



Ja, marts-måneden med den tørre frost var hård med grøntsagerne.




Også vintersalaten skrumpede til ukendelighed. Jeg er spændt på, hvor stor den bliver før den går i stok..
*


Så er der også kommet en kasse med "slik" til grøntsagsnørden, bl.a. yakon, japansk asparges, kinesisk grøntsagstræ, staude-spinat, hvidløgskarse (Peltaria alliacea)...

Jeg vender tilbage til planterne, når jeg har samlet erfaringer. 

I det kommende indlæg vil jeg skrive om mine yndlings-vild-urter.
*


Fremragende smager en urteblanding med salt, balsamico og olivenolie, ovenpå et brød med ricotta. Urteblandingen skal gerne kombineres således at smagsnuancerne skarp, bitter, aromatisk, syrlig og mild er harmonisk fordelt. F.eks. løgkarse, mælkebøtter, skvalderkål, almindelig syre (eller patientkål) og vorterod.

6 kommentarer:

  1. Er kinesisk grønsagstræ Toona sinensis?

    SvarSlet
    Svar
    1. Helt korrekt.
      ..og træet stortrives tilsyneladende i vores have..

      Slet
  2. Har du skrevet nogle nyere indlæg?

    SvarSlet
    Svar
    1. ..nej, der var så få visninger, at det virkede meningsløst, men det var ikke fordi der mangler sjældene og interessante grøntsager i min have..
      jeg har siden skrevet nogle artikler ang. naturbiavl i "praktisk økologie"

      Slet
  3. Er du med i gruppen på Facebook, der hedder "Fra have til mave"? Der er der tusinder af potentielle læsere af din blog. Vi er mange, der savner noget i den retning. Vil du ikke godt overveje det?

    SvarSlet